juggomat

Idag åt vi prženice ( ž uttalas som j i franska jean). Bästa geggamaten ever, som fattiga riddare typ men salt.




vispa ihop ägg och mjölk
jag tog 4 ägg och ca 1/2-1dl mjölk
till 6 skivor bröd
salta och doppa i brödet ordentligt




stek i smör eller olja
inte flytande margarin
det är fullt med kemikalier 
och är ett gift




väntar på maten
hjälpa till?
barn som sparkar sin fröken i ansiktet
får inte vara nära spisen
eller varma vätskor




de färdigstekta bröden doppas i kajmak
som inte finns i Sverige
men för den rätta smaken blandar du
tre delar creme fraiche med en del naturell yoghurt
och lite mer än lite salt




jag älskar rå lök
men för att den ska bli extra god och inte för stark
saltar jag den ganska mycket och
kramar sönder den lite i handen
mumma




Damian åt sina med
kajmak och paprika
nej, man får inte äta med bestick




jag hade paprika, lök, tomat,
kajmak och skinka till mina



Laga, smaka och tacka mig!


Peace!

far jag kan inte få upp

min kokosnöt




men far lyckades




Damian ville så gärna smaka kokosmjölk
så pappa köpte ut




det smakade "ganska
jätteäckligt"



Trevlig helg!

vintersvackan 2.0

Det går i perioder men nu har vintertristessen sugit tag i mig igen. Ni vet känslan när allting suger och så är man trött fast man är trött för att man inte gör något och så har man massa saker att göra men man gör inget för man orkar inte för det är tråkigt och då blir det ännu mer tråkigt för ingenting händer och så mår man dåligt för det och orkar inte göra något?

Så, typ.

Skitvinter, skitkarlskoga, skitpengar och skitjobb.




jag har fått en tatuering i alla fall
en stor örn är det



Peace!

the film

Vill egentligen inte börja en ny vecka med filmtips men har ni sett Warrior?




familjedrama, ääksjön
och ögongodis




se den,




SE DEN!



Peace!

newz shoez

Nya skor har jag fått också:











Nu längtar jag bara efter lite värme så att jag kan använda dem också...



Peace!

jag älskar lukten av sågspån på morgonen

Idag checkade jag av en till grej på renoveringslistan. Med Damians garderob och de vi rivit ut tidigare ska vi göra en garderobsvägg i sovrummet. Dock så måste ju garderoberna stå på något, annars kan inte dörrarna vara på.

Eftersom återvinning ligger mig varmt om hjärtat (visst låter det bättre än att min man är lat och jag har inget körkort så jag kan inte åka och köpa material?) så sågade jag isär ett trappräcke som vi tagit bort. Det kanske låter konstigt att ta bort trappräcken med tanke på min tur nerför trappen men...det var snyggare utan helt enkelt.




varkstad delux


Jag känner att min far hade varit stolt över mig, snickare som han är, att jag tänker på säkerhet och arbetsställning när jag jobbar. Vingliga lådor som arbetsbänk, min egen fot som press och med det andra benet som stopp ifall hela skiten skulle fara åt sidan. Men det gick bra, det går alltid bra.

Av bitarna ska jag spika ihop en ram som botten till garderoberna och sen är övervåningen nästan klar!



box-box
[box-båx]



Barnet fick öva boxning och lyssna på bästa Trolles kasettradio under tiden. Det kan inte bli bättre!



Peace!

Jordbävning?

Alltså...den som satte in garderoberna i den här lägenheten måste ju trott att Karlskoga låg i ett jordbävningsområde. Jag kan inte komma på någon annan anledning till att man spikar fast en garderob, som står i ett hörn, med sex stora jävla kilformade spikar på ena sidan, som inte går att dra ut, utan måste GRÄVAS ut. Och tre likadana spikar i baksidan också. Helvetes jävlar så korkat.


spiken från helvetet 1




och en till


Ja, jag skulle alltså städa lite i Damians rum eftersom vi får besök i helgen. Vi har pratat om att ta ut hans garderob till oss, så att han får mer utrymme. Ja varför inte nu? Så jag drog igång, fick ju plocka ihop aaalla leksaker först så att jag över huvud taget kunde komma fram.



tog tyvärr ingen före-bild, men här är
typ mitt i, mer mot slutet-bild


Och sen garderoben då. Jag fick kämpa som en tok med de där spikarna... När de äntligen var loss så börjar arbetet med att få ut den stora garderoben ur det lilla rummet. 

Jag puttade ut halva genom dörren, och sen, eftersom jag är drottningen av framförhållning och förberedelse, så fick jag krypa ut genom garderoben och flytta på högen av leksaker och dammsugaren som stod i vårt rum. Sen kunde jag dra ut resten av garderoben. Sedan fick jag lirka upp den, trångt som det var, och höll på att tappa den över mig. Det är jävligt smidigt att balansera en garderob på knät samtidigt som man flyttar på garderobsdörrar. 

Ja, ja.



tomheten.com


Nu återstår dock det fula tomma på väggarna där garderoben stått. Lyckligtvis finns våder kvar av fondtapeten och vi har vit färg kvar så det blir nog bra till slut. Tyvärr fattas även en ruta av golvmattan men det syns ju inte när sängen står där.

Damian blev skitnöjd i alla fall. Nu är det bara en garderob kvar att flytta på, sen är det slut på spikhelvetet.



Peace!

vardagstjafset

Minus tjafs då. Amen för dagis säger jag bara. Synd bara att Chris är bortrest idag och imorgon och inte kan njuta av lugnet.

Vad jag gör under tiden? Inget. Plockar lite, klipper mig lite, tittar på tv, surfar, petar mig i naveln och andas frisk luft på trappen.

Och gör god mat, som det här:




meatburger



Det är alltså en bädd av sallad med tomatskivor på, en hamburgare med dressing och ost på och till sist en hamburgare till, med senap och ketchup på. Bästa. 



Take care!

kylan, solen, skriken

Solen sken och det lilla lagret med snö glittrade.
− Vi går ut i solen!, föreslog jag.
Svaret? Tvärnej.

Jag gav mig inte, hotade tillslut att jag skulle gå ut själv (vilket visserligen skulle begränsa mig till trädgården, men ändå genomförbart) och klädde på mig. Jag hann ut genom dörren när ett illvrål ekade, säkert genom hela Rosendal. Jomenvisst skulle han med ut.

Efter de hundra år som det tog att få på honom kläderna (min femåring kan inte klä på sig själv, han är helt jävla handikappad) så kom vi ut i friska luften. Vi skulle absolut inte gå på någon promenad i alla fall!

Jag gick ner med julgrejerna till källaren (spindlarna har förresten frusit ihjäl, jag petade till och med på en) och började sedan − just det, promenera! Lilla skiten följde med, utan ett ord.




vi gick till skogen




tittade på spår




Damian sprang på isen




inte så smart
han slog i nerven i armbågen och
världen gick under




vi hittade ett kattspår också
som vi följde




såhär road är han




vi hittade en cykel i alla fall




med rolig is runt som
krasade härligt



Nu har Damian en kompis hemma, halleluja, och jag ska ägna mig åt sådant som jag lär Damian att hjärnan ruttnar av, nämnligen spela tv-spel.


Take care!

baka kaka ;)

Damian hittade ett recept på morotskaka i sin Bamsetidning. Jomenvisst, här ska bakas.




ser ju ut som spya...




pappa och nöten



Morotskakan blev jättegod men ratades ändock av lilla herrn som inte tycker om morotsbitarna...

Vi gick vidare till annan gegga och gjorde grön slime istället.



blanda 10 msk maizena med 2dl vatten




häll i vattnet 1/2dl åt gången
och adda valfri karamellfärg




kladda!




pappa var lika fascinerad




<3




Peace!

matporr

Åt godaste maten igår, gjorde den själv och det var inte ens svårt =)




mmmumma



Baconlindad fläskfilé 4 port 2 port

500g fläskfilé
2 msk smör
1 msk skånsk senap
1 krossad vitlöksklyfta
1 pkt bacon
salt, peppar, persilja

  • Putsa filén och skär en skåra i mitten, på längden
  • Rör ihop smör, salt, peppar och persilja, fyll i skåran
  • Vira runt bacon och lägg på andra falsen nerifrån i ugnen, 250 'C i 25-30 min.


Whiskysås

2 scharlottenlökar
smör
4 msk whisky
2 msk kallvfond
2 dl grädde

  • Hacka lök och fräs i smöret
  • Häll på hälften av whiskyn, fond och grädde
  • Låt puttra tills servering, tillsätt då resten av whiskyn samt salt och peppar

Min sås puttrade i 20 minuter men var ändå lös så jag hade i lite maizena. Till detta hede vi även smörstekta champinjoner och en sallad med salladsmix, kalamataoliver, fetaost, soltorkade tomater och hackade hasselnötter. Allt tog en halvtimme så prova, det var aaaasgott!




Damian är en tönt och
fick äta fiskbullar



Peace!

family living on the flip side

Det är väldigt turbulent hemma just nu. Den lille mannen i huset mår inte bra och då kan det se ut såhär.




saker går sönder




leksaker hälls ut




jag har ett pärlband
av blåmärken




vredens tornado




älskade barn...



Take care!

randomz december


luciafirande




adventsljus




magsjuka




nerdz




julteckning




rocker




ninjamoovz




kompisspel




jag blev med lugg




sliiiime




rocker kidz




evul




Take care!

gröna julen som var

Julen hos oss:



Kalle Anka
får ej missas




pappa var lite trött




finaste svärmor
och Björn




laddat under granen




Damian läste på paketen
och delade ut dem




moi




gammelfarmor och
gammelfarfar




Damian och gubben Johan




gofisen




Robin och David




Vi har haft jullov i en evighet nu känns det som. Det har varit roligt men jag längtar till vardagen. Nästa vecka har Damian dagis som vanligt igen och vi kan börja ta tag i rutinerna. Dygnsrytmen ska återställas och alla burkar med småslattar från julbordet ska rensas ur kylen.

Ja jag vet, det är äckligt men vi är sämst både på att äta upp rester och på att rensa ur dem. Snart så. 

Hoppas ni alla haft det bra under helgerna!


Peace!

RSS 2.0