29 feb.

Enligt någon tradition kan kvinnor fria till sina män idag. Jag är inte en traditionsmänniska, förutom om det gäller mina egna traditioner. Då kan jag vara nitisk och de i min omgivning får foga sig. Men så är det.

Om du håller till traditioner för att du tycker att det är fint, gulligt eller vadsomhelst, ok. Men om du drar dig för att fråga den du älskar om den vill gifta sig med dig bara för att det är fel dag på året, eller för att "det är mannen som ska fria", så har du större problem än traditionsslaveri.

Jag vill påstå att du inte är passionerad nog. Älskar du någon så oerhört mycket att du vill vara med den i resten av ditt liv, så säger du väl det, oavsett datum. Och när ska kvinnor fria till sina kvinnor och män till sina män?

Det var 2005. Christoffer och jag hade haft ett väldigt turbulent år, en riktig kris. Mycket skrik och gap, velande, och sorg. På sommaren åkte jag ner till Bosnien och Serbien för att hälsa på släkt.

Jag måste bara berätta först att jag alltid sagt att jag aldrig skulle gifta mig. Det var tramsigt pappersarbete i mina ögon. Vi kunde ha en stor fest för att fira oss som par, men inte mer. Jag var även väldigt skeptisk till att skaffa barn. Jag tycker inte om barn.

I alla fall. När jag varit där nere i tre veckor kom Chris ner. Det var lite, vad ska jag säga, känsligt. Allt var så skört. Men vi skulle ha en liten semester tillsammans ändå. Så han kom.
Det var då det hände. Något klickade i mitt huvud. Mycket möjligt att jag faktiskt fick en liten blödning i hjärnan. Men helt apropå ingenting. Eller ja, jag hade väl grubblat och funderat vad det skulle bli av oss men inte något konkret och inte alls i närheten av det som kom ut ut min mun. "Men du, vi kan väl gifta oss och skaffa barn?", sa jag. Och det kändes så rätt.

Det här var i slutet av juli 2005. Lite mer än en månad senare, den 2 september, gifte vi oss. Veckan därpå visades ett plus på kisstickan.



kärlek 2005


Och det känns fortfarande så rätt.


Take care!

Mer Nexi


stiligast




busarna




fladderöra
kämpar med godispaket





Damian hejar på



Take care!

blod, blåbär och blå tunga

Vad ser detta ut som?




blodklumpar?


Visst att det ser ut som en blodpåse, med koagulerat blod i? Nej, jag tinade bär, bärblod är det. Blåbär, hallon och jordgubbar. De blev sedan mixade med turkisk yoghurt.




mumma


Blev asgott men jävla surt. Eftersom jag inte hade någon banan att ha i var jag tvungen att ta i en matsked socker. Någon som brukar ha honung i? Jag vågade inte, synd om det hade smakat äckligt.




härlig färg också


Damian vägrade smaka. Han är så muppig. Han tycker ju om yoghurt, han tycker om bär och han tycker om frukt- och bäryoghurt. Men inte när jag blandar själv. 

Han har tidigare varit väldigt rädd för borrande och surrande ljud och i viss mån har mixerns ljud avskräckt honom från att smaka, men ändå. Väx upp liksom.

Eftersom vi i största möjliga mån undviker havfabrikat så blir han utan och får nöja sig med naturell yoghurt eller fil.

Men kolla här då.




ser ni?




nu då?




blåbärstunga!


Eller inte. Han har gått och sugit på en blå tuschpenna. För att det smakar gott. Suck. "Men den var god och pennan funkar ändå inte och jag har bara slickat lite på den." Men smoothie vägrar han. Mupp.


Peace!

härliga solen

Kallt som fan men soligt är det. Ut i friska luften!




ninjalek




Teodor vågade sig ut




skugglek



Sen blev det för kallt och vi gick in. Laddade av solen kände vi oss kreativa.




pysselbordet




gemensam konst




lego



Solen gör att min ork och kreativitet kommer tillbaka. Vi sparar ju på massa kartong, papper och allt möjligt annat skräp som kan komma att användas till något pysselprojekt. På övervåningen håller vi på och gör iordning en hörna där alla våra målar- och pysselgrejer kan vara. Det kommer bli så jävla bra när det är klart.

Hoppas på fint väder imorgon med, dock med lite mindre vind. Som grädde på moset kom Nexi till oss ikväll och stannar tills imorgon. Vovvegoooos!



gosfisar
på riktigt,
de fiser ikapp
i soffan



Trevlig helg!

finbesök igen

Förförra helgen var kusinen Dijana från Österrike här. Eller ja, egentligen är vi inte kusiner, som Chris har varit noga med att påpeka. Egentligen är min mamma och hennes mamma kusiner. Vad är vi då? I juggeland har vi löst detta ursmidigt. Alla är kusiner. Enkelt.


När Dina var här i somras hängde vi i Stockholm. Men denna gången hälsade hon på hos mig i Karlskoga. Tyvärr finns det ingenting att göra här, inte på vintern i alla fall. Istället åkte vi till Karlstad, shoppade, drog ut på Ankan och fick sova hos snällaste Joanna. 



stapplar fram


Vi drog till Mariebergsskogen och åkte skridskor. I Karlskoga kan man inte hyra skridskor, jag har kollat. Och inte heller hittade jag någon info om Möckelnisen så jag vågde ju inte åka där. Aja.

Det var mer än tio år sen jag åkte och hon hade inte heller åkt på länge. Det gick sådär ska jag säga. Vi åkte fram och tillbaka på en fläck, nära kanten eftersom isen kan braka närsomhelst, på lagom avstånd från varandra så att vi inte krockade. Vi trillade dock inte en enda gång och det var jävla bra gjort. 

Det kom några som åkte bredvid oss och en kille där trillade tamigfan hela tiden. Hela tiden. Han kunde inte ens stå upp helt still utan att trilla. Vi vek oss av skratt, lite diskret sådär.




på söndagen hängde vi
med denna gosing



På söndagen sken solen och det var en perfekt dag för korvgrillning. Solen var dock lurig och värmde inte så mycket. Innan kolen hade blivit sådär perfekt grå hade vi redan "grillat" våra korvar och frusit ihjäl. Vi hängde i alla fall lite i lekparken under tiden fisvärmen gjorde korvarna ljumma så ja, det var en bra utflykt ändå.




värm då
förihelvete




Nu, två veckor senare, skiner solen på riktigt. Så fort jag blir av med min förkylning ska vi ut och leta nya grill- och picknickplatser. Det tror jag det finns gott om här.



Peace!

följ

Följ min blogg med Bloglovin

grattiz till ~*princezzan*~ <3

Jag läste en kommentar på fb, en ogenomtänkt, spontan och menlös kommentar som personen nog inte menar något med. Ni vet, man tänker och skriver, helt oskyldigt. Men det jag läste fick mig att stanna till, känna en knut i magen.

Kommentaren var typ att personen hade hoppats att den nyfödda prinsessan hade varit en prins så att personens egen dotter skulle ha en chans.

Det första jag tänkte var vafan kan hon inte va lesbisk då? Alltså både den egna dottern och prinsessan. Överhuvudtaget att para ihop små barn, även om vi gör det på skoj är ju helt sjukt. Att små nyfödda skulle passa bra ihop om 15-20 år för att mammorna gillar att dricka kaffe ihop? Nej det fattar jag väl att ingen tror men det är en så irriterande vana folk har som jag fullständigt spyr över.

Och så när barnen är fyra, fem och får höra "är ni käääära dåå?", vafan sätter det i huvudet på dem? Att man inte kan vara bara kompis med någon av annat kön eller att någon av annat kön bara duger att vara ett förälskelseobjekt och inte vän, att det är fel att de leker och så vidare. 

Det var ett sidospår, i alla fall...

Jag vet inte varför, jag brukar inte bry mig så mycket om vad folk skriver på fb och speciellt inte i sina statusuppdateringar men det här fick mig att koka upp och jag blev lite förvånad själv.

Fan jag önskar att Damian är bög. Jag vet att det skulle sätta flera i vår närhet på prov och det skulle vara så skönt. Inskränkta korkade människor och inte kan se utanför sin egen bubbla.





min lilla drag queen




och här har han TJEJlinne
på sig
eller vänta, är det ett vanligt linne?
får killar ha rosa?
och HJÄRTAN?



Och tänk sen att slippa att han drar hem en massa irriterande jävla fjortisbrudar, uäck.


Peace!

slem, hosta, elände

Den har hägrat kring mig ett bra tag nu, flera veckor, den förfärliga förkylningen. Jag har inte tid, jag har inte tid, är mitt mantra. Det har fungerat ett tag men nu smyger den sig på. 

Jag har varit nästan sjuk emellanåt men igår kväll kom en sveda i halsen och känslan av slemfyllda lungor över mig. Så som det brukar kännas när man varit sjuk ett tag och snorat. Jag får liksom ingen luft, och det rosslar i lungorna, så jag blir dåsig och seg.

Särskilt kul är det då jag har hela helgen bokad med jobb. Men men, jag får se hur jag mår på fredag helt enkelt.




mina bästa kompisar




uäck



Helt ärligt, jag skiter i både cancer och aids, bara någon kommer på hur jag kan slippa förkylning. Speciellt eftersom jag aldrig går till doktorn utan härdar ut hemma hur mycket bihåleinflammation och halsfluss jag än har. Det tar lite längre tid innan det går över då och är  säkert jobbigare än vad det behöver vara. Men jag ORKAR bara inte, känns som en så jävla löjlig grej att gå till doktorn för. 

Ta tempen är också något som jag inte gör, varken på mig själv eller Damian. Jag menar, är man lite varm och inte allmäntillståndet är påverkat så är det inget problem. Är man jättevarm tar man panodil, äter glass, duschar kallt eller vad som helst som kyler. Hjälper inte det och man blir dålig, ja då får man väl åka till akuten. 

Damian är livrädd för termometern och att ta tempen på honom orsakar så myket krångel att han då är ännu varmare än vad han var från början.

När det gäller mig själv är jag bara lat.


Take care!

stockholmshelg

Gjorde Sthlm i helgen. Damian va hos sin mormor och Chris och jag var lite överallt =)



Rammstein på fredagen


Vi var på Rammstein på fredagen. Grymt jävla bra. Showen är ju den bästa och jag skrattade så jag grät flera gånger. Skönaste... Tänk en peniskanon som sprutar skum över publiken. Mhm.
När Mein Teil drog igång skakade läktaren så jag trodde hela stolsraden skulle lossna. Såå jäkla mäktigt. Dock så fattar jag inte dessa muppar som hänger i baren, med ryggen åt showen för att köpa pissöl, de som springer fram och tillbaka i gångarna och tjafsar. Varför går de på koncert? Jaja. Skitbra var det i alla fall.
Förband var Deathstars. Mja, inte så rockigt. Skulle vilja se dem på en mindre, mer intim scen. Där tror jag de gör sig bättre.
Damian var lite bitter över att inte få följa med och se två av sina favoritband. Men det var tyvärr 13-årsgräns så han får vänta lite.



eld och fyrverkerier
så att det brände i ansiktet





miniscen 
i mitten av globen





engel



På lördagen hängde vi i Södertälje och avslutade dagen med traditionsenligt besök på Monks. En massa god öl och, musselsoppa till förrätt och till huvudrätt känguru.



mumma



Helgen var som en minisemester och batterierna är laddade. Solen skiner idag och jag hoppas på en tidig vår. Stora planer tar form i mitt huvud och jag behöver bra arbetsväder!


Peace!

pannkaksmonster

Min lilla, numera något motvilliga fotomodell, frossade i pannkakor. Han var även motvillig till att göra dem med med smicker som "världens bäste vispare" så vann jag över honom. Efter pannkakorna lekte vi och sedan såg vi på The Matrix, myyyskväll!

Imorgon är vi lediga...kanske badet? Kanske stan? (stan? hahhahahhahaa...haha, eeeh)




jag vill inte vara med




ok då, hej!




ensam hemma-pose




böö




iihihi




ser jag tokig ut?




ööhöhö




nej nu räcker det,
nu vill jag äta

randomz januari


soffmys




lego




legooo




naaw han har dukat upp fika




ny tidning, typ varje dag




det är rådjur,
mitt på bilden,
jag lovar


RSS 2.0